Nyheder om træning, sundhed og livsstil

Gode råd til din løbemusik

0

Løbetræning med musik i ørerne er for mange med til at gøre træningen sjovere, mere motiverende og ikke mindst mere effektiv. Det er også videnskabeligt bevist, at musik kan påvirke dig til en større præstationsevne, højere smertegrænse og større parathed. Så hvis du er en af dem, der ikke kan undvære musik, når du træner, så læs med her, hvor du får gode råd til, hvordan du med musik kan opnå bedre resultater i din løbetræning.

Når du skal vælge musik, skal du tage udgangspunkt i, hvordan du træner, da forskellige træningsmetoder typisk involverer forskellige typer af musik. Hvis musikken skal være præstationsforbedrende er det altafgørende, at musikken tænder og motiverer løberen, men der er dog også andre faktorer i musikvalget, der har indflydelse på præstation, og dem kan du blive klogere på her.

Tempo

Når det kommer til musikkens tempo, kan du både vælge synkron musik, der følger tempoet i dine skridt, eller asykron musik, der ikke matcher dit løbetempo. De fleste foretrækker at træne med sykron musik, da det hjælper til at holde tempoet højt og dermed øger effektiviteten. Med synkron løbemusik, er det vigtigt, at finde et løbetempo, der fungerer rigtig godt for dig. For de fleste, der løber med synkron musik, svarer et passende løbetempo til 160-180 beats i minuttet. Lytter du til musik på Spotify, kan du med en simpel funktion få musikken til at nemt matche dit tempo – hvad en du løber hurtigt eller langsomt.

Intensitet

Musikkens intensitet adskiller sig fra tempoet, idet intensiteten i højere grad refererer til, hvor ”vild” eller ”aktiv” musikken er. Intensitet er således en meget individuel sag, da det afhænger af musiksmag. Musikken skal nemlig give dig lyst til at bevæge dig. Undersøgelser viser, at motiverende løbemusik kan være med til at gøre løb lettere og måske endda til en leg, så man glemmer de anstrengelser, man måske ellers oplever ved at løbe. Hvis du dyrker meget intervaltræning, kan du med fordel veksle mellem musik af høj intensitet i intervallet og mere afslappende musik i dine pauser. På den måde hjælper du dig selv til at øge din præstationsevne og tempo på de rette tidspunkter i løbetræningen.

Indhold

Når det kommer til musikkens indhold, er det også i høj grad et spørgsmål om individuelle præferencer, da det handler om, hvilken slags lyrik, der motiverer dig til at yde en ekstra indsats. Er du eksempelvis til opmuntrende sange, hit-liste sange eller gamle klassikere? Der findes rigtig mange gode numre, så det er bare med at få dem tilføjet til din playliste! Musikkens indhold kan også være andet end en motivationsfaktor, for faktisk kan musik også bidrage til at skabe stemning, give dig plads til tanker og måske endda give dig mere intense oplevelser af dine omgivelser. Det kan også være med til at give dig varierede træningspas: Måske giver musikken dig ligefrem lyst til at danse?

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.