Nyheder om træning, sundhed og livsstil

Guide: Sådan vælger du den rette løbesko

0

Trænger du til nye løbesko eller skal du ud og investere i dit første par? Markedet for løbesko er ikke just lille, og for mange motionister kan det derfor være en jungle at finde ud af, hvilken løbesko man skal købe, når man ikke har den rette ekspertviden. Netop derfor, kan du i denne guide blive klog på, hvad du skal være opmærksom på, når du skal ud og investere i et par løbesko. Løbesko er nemlig ikke helt billige, og derfor kan det betale sig, at du tænker dig om, så du sørger for at få truffet et valg, der fungerer for dig.

Underlag

Ideen med en løbesko er helt basalt at beskytte og støtte dine fødder, når du motionerer, og derfor er det primære underlag en vigtig faktor i din beslutningsproces. Det er dog vigtigt at påpege, at løb – uanset typen af underlag – vil være en belastning for fødderne, og derfor er en god tommelfingerregel altid at gå efter en sko med god stødabsorbering. Løber du dog meget på hårde underlag, vil det være en fordel at vælge en løbesko, der har ekstra meget støddæmpning. Løber du derimod mest i ujævnt terræn, vil du være bedre stillet med en løbesko, der har en holdbar overdel, gummisål og mindre blødt materiale i hælen, så skoen er mere stabil. Hvis du løber mest på fortov, bliver overdelen ikke belastet i samme grad som ved hårdt og ujævnt underlag, og derfor bør du blot vælge en løbesko, der har gummi på det stykke, hvor der er kontakt mellem skoen og underlaget.

Løbestil

Selvom der virker til at være rigtig mange forskellige løbestile, så inddeler man dem typisk efter tre hovedtyper. Når det kommer til løbestil, kigger man på pronationsbevægelsen, som mere simpelt forklaret betyder, at man studerer, hvilken bevægelse foden gør, når den lander på underlaget. Har du derfor aldrig fået foretaget en løbestilsanalyse, kan du med fordel drage nytte af dette, da du her få nødvendig analyse af din løbestil.

Hvis du har en neutral løbestil, betyder det, at din fod hverken falder ind- eller udad, når du lander på underlaget, og dermed ligger trykket altså lige. Derfor anbefales en neutral sko, der er plan og fordeler vægten ligeligt. Man karakteriserer det derimod som overpronation, hvis trykket på din fod primært er på indersiden, og derfor vil du have gavn af en anti-pronationssko, der består af stift materiale på indersiden, der giver støtte til foden og forhindrer den i at pronere. Den sidste løbestil hedder supination, som betyder, at trykket på foden primært ligger på ydersiden. Er dette tilfældet for dig, vil du have behov for en anti-supinationssko, der med god støddæmpning afholder din fod fra at blive tvunget mere udad.

Distance 

En essentiel faktor er selvfølgelig også, hvad dine løbesko skal bruges til og hvor ofte, den skal bruges. Nogle sko er for eksempel rettet mest mod lange distancer og hyppigt brug, hvor det er sundt for kroppen, hvis skoen har en ekstra god stødabsorbering og dermed er lidt tungere. Andre sko, derimod, er bedre til kortere distancer, hvor skoen typisk er lidt lettere.

Leave A Reply

Your email address will not be published.