Nyheder om træning, sundhed og livsstil

Overraskende: Cykling styrker hele kroppen og ikke bare benene

0

Har du også hørt den før? Cykling er en god motionsform, men det er bare ærgerligt, at det kun er benene, som bliver trænet. Forkert! Her får du en superkort indføring i, hvorfor cykling er en komplet vej til en fuld kropstræning, og hvordan det kan være, at cykling motionerer ikke bare den nederste del af kroppen, men hele kroppen på én gang.

Hurtige ben giver sund krop

Hvis målet med træningen enten er at blive nogle kilo lettere eller at få en supergod følelse i hele kroppen, så læs med herunder og lær, hvorfor cykling er en af de motionsforme, hvor du, med de rigtige teknikker, kan forbrænde fedt fra alle kropsdele. Det er ganske rigtigt fødderne, som hviler på pedalerne, og det er benmusklerne, som sætter fart i hjulene, men det stopper ikke der. Cykling er én af de såkaldte kardiovaskulære motionsforme, hvilket vil sige, at motionsformen holder hjerte-kar-kredsløbet i gang. Ved at øge hastigheden på cyklen, pumpes mere blod rundt i kroppen til gavn for fedtforbrændingen. Ud over at forbrænde fedt er der en lang række sundhedsfordele ved at cykle til stor gavn for alle kropsdele.

Når blodet pumpes hårdt og hurtigt rundt i kroppen, styrkes hjertemusklen, hvilket sænker kolesteroltallet og mindsker risikoen for blodpropper. Mange af kroppens øvrige muskler trænes, mens du sidder i sadlen. Mens du bider tænderne sammen, kan det være fordelagtigt at opremse disse fordele under det hårde arbejde: for hver gang du træder en omgang i pedalen, bruger du en række forskellige muskler i benene. Lægge, ankler og balder er nogle af de muskler, som bruges meget under cykeltræning. Men modsat løb er presset ikke nær så stort på anklerne og knæene, fordi man under cykling breder belastningen ud over flere muskler. Den kombination af flere muskeltyper betyder, at cykling ikke slider så meget på kroppen som visse andre sportsgrene. Det gør cykling ideel for sportsudøvere i alle aldersklasser og for sportsudøvere, der døjer med en skade.

Styrk balancen fra cyklen

Cykling øger også balancen og koordinationsevnen. En god balance og en god koordinationsevne har positive effekter på dine sportslige præstationer, så der er ingen grund til ikke at tage et balancetjek også. University of Californias professor og ingeniør Ron Hess har undersøgt, hvilke evner og alternative dynamikker vi anvender, når vi cykler, og det er fascinerende i sig selv, at vi mennesker kontrollerer balancen nærmest ubevidst, mens vi bruger ekstrem stor muskelkraft.

Øv dig på at holde balancen over tid ved at stille dig på ét ben med lukkede øjne. Hold øje med, om du forbedrer dig efter at have gentaget øvelsen flere gange på hvert ben. Når du sidder på cyklen, findes der en række eksperimenterende øvelser for den udfordringssøgende, som kan styrke balancen, mens du alligevel træner.

  1. øvelse: Kør ekstremt langsomt. Alle muskler aktiveres, og du intensiverer træningen ved at sænke hastigheden yderligere, til du næsten mister balancen.
  2. øvelse: Hold blikket på vejen. Det er det faste, fremadrettede fokus, som får os til at blive i sadlen.
  3. øvelse: Sid ret i sadlen. Du styrker din kropsstamme ved at have en oprejst position.

Næste gang din ven eller kollega spørger, hvornår du skal træne, så kan du glæde dig over, at hvis du er en af dem, som tager cyklen dagligt, så har du allerede startet dagen med en fantastisk og alsidig træning – af hele kroppen.

Leave A Reply

Your email address will not be published.